أخبار عاجلة
رئيس مجلس الإدارة , رئيس التحريرأمل صلاح
المدير التنفيذيمحمد سليم
أخر الاخبار
ملشيات الانقلاب يعتدي على تظاهرة منددة بإعدام "فضل المولى" بالإسكندرية البنتاغون: مدينة "الطبقة" السورية وسدها تحت سيطرة "داعش" حملات للاعلام المصرى هدفها الهجوم على الدول العربية الشقيقة وشعوبها دون مبرر.#وام_تايمز "السيسي يتعشّى بـ"الرز" ثم ينام في فراش إسرائيل..وائل قنديل وفاة 16 شخصا في غرق قارب يقل مهاجرين قرب اليونان "لوبان" تتنحى عن رئاسة الجبهة الوطنية اليمينية قبل جولة الإعادة لكسب أصوات أكثر جنح أول أكتوبر تجدد حبس ضابط شرطة متهم بالزنا مع زوجة لواء على المعاش " انت شبه شــارون يا شيطان " تعليق أحد المتصلين على شريف الشوباشى بعد دعوته لخلع الحجاب" شاهد" تفاصيل خناقه حسام حسن مع جماهير نادى الزمالك بعد خسارته السعوديات: "لديهن هوس جنسي" فيديو صادم على فضائيه مصريه ارتفاع قوى لليورو بعد نتائج الانتخابات الفرنسية قررات صادمه للإقتصاد المصرى ...السعوديه تعيد شحنه أسماك والإمارات تمنع دخول الفلفل إضراب الكرامة! المغرب تتهم الجزائر بمحاصره 55 مهاجرا سوريا قرب حدودها “بشكل لا إنساني” رئيس إتحاد قبائل سيناء الشيخ المنيعي وعيدالمرزوقي يعلنون الإسم الثلاثي لقاتل الأطفال في تسريب_سيناء جمال سلطان يقارن بين موقف الرئيس محمد مرسى مع الناشطه شيماء عادل وموقف ترامب مع أيه حجازى لم أوقع على أي مبادرات ..وعلى المشغول بالشرعية أن ينسى أيمن نور"سليم عزوز" فيديو معتز مطر يكشف طريقه حل مشكلة حجب الاتصالات الصوتية في مصر رئيس محكمه الإستئناف يكشف سبب تأييد إعدام فضل المولى لجان السيسي الإلكترونية تروج لصفقة جواسيس للتغطية على فضيحة “آية حجازي”

13 جملة السبب وراء عدم اجتيازك الانترفيو

وام تايمز بتقدم لك 13 جملة هم الاسباب الرئيسة فى عدم قبول الشخص المتقدم لأى عمل احذر 

1- "معلش، أصل أنا متوتر شوية بس"
مافيش شركة هتهتم تعين واحد مش واثق من نفسه، حتى لو كنت متوتر اعمل نفسك واثق، بس ماتأفورش علشان ماتتفضحش.

2- "هتدوني كام بالصلاة ع النبي" 
لو اتكلمت في الفلوس بدري هتدي انطباع انك جاي تشتغل علشان الفلوس بس وهيحسوا انك مش مهتم بالشغل نفسه ودي حاجة مش كويسة. خلي الكلام عن الفلوس والاتفاق اخر حاجة خالص.

3- "نقطة ضعفي اني بشتغل كتير أوي"
ما تطّوعش وتتكلم عن عيوبك او نقط ضعفك الا لو اتسألت عنها، ولو اتسألت فكر كويس واعترف بعيوبك الحقيقية. بلاش جو انا نقطة ضعفي اني طيبة وبثق في الناس بسرعة.. انت مش بنت في اولى جامعة بتلعب سبن ذا بوتيل.

4- "انا فعلا محتاج" الشغل دا"
-طب يحنن يابني! انت رايح تشتغل مش تشحت والشركة بتبقى محتاجة ناس حابة الشغل وعايزة تكمل في الكارير دا، مش مجرد مصدر يجيب منه فلوس وخلاص.

5- "بصراحة شغلي/مديري زي الزفت"
تفتكر ممكن تسيب اي أنطباع ايجابي لما تشتم في مديرك او شغلك السابق؟

6- "انا عايز....."
ماتتكلمش كتير في انت عايز ايه ... اهتم اكتر بانك تتكلم في اد ايه انت هتنفع الشركة وهتفيدها من الاخر يعني "ماتقولش ايه اديتنا مصر، قول هندي ايه لمصر"

7- "لامؤاخذة بس هو الانترفيو هيخلص امتى؟"
ماتديش انطباع للي قدامك بانك مستعجل وعايز تمشي، الانترفيو ممكن يكون متحددله نص ساعة بس تكون الحياة ماشية كويس فممكن يدخل في ساعة وهو مبسوط بيك، انك تديله انطباع انك مستعجل ممكن ساعتها يقولك طيب اتفضل، بس تأكد انك مش هتسيبه وهو مبسوط!

8- "هو مش فؤاد شغال هنا برده؟"
اكيد مش هينبهر بيك لما تقوله انك حابب الشركة عشان الاوفيس بوي بيقولوا بيعلم نسكافيه حكاية!

9- "ممكن ماجاوبش ع السؤال دا؟"
طول ما السؤال طبيعي وفي اطار الشغل جاوب! مش دا الوقت اللي تلعب فيه بورقة " الشاب الغامض" اللي البنات عايزين يعرفوا حكايته ايه

10- "هو انا ليّا كام يوم اجازة في الشهر ممكن اغيبهم؟"
فعلا؟ بتسأل عن الايام اللي ممكن تقعد فيها في البيت ويبقى قبضك شغال من اول يوم شغل؟

11- "معلش في اللفظ يعني دي حاجة @#$*)"
افتكر انك في انترفيو في شركة وماتستخدمش اي الفاظ دارجة بينك وبين صحابك ع القهوة مهما لايكون الشخص اللي قدامك ودود معاك. خليك محترم جدا واوعى تستخدم "معلش يعني في اللفظ .. " هو مش محتاج يسمع اللفظ اللي انت بتعتذر عنه.

12- "اصلي لسه مفركشة/حامل/ ظروفي الايام دي مش اد كده"
حياتك العائلية ومشاكلك دي تخصك لوحدك، اكيد ماتخصش الشركة اللي انت لسه أول يوم تدخلها النهاردة

13- "لا والله ماعنديش اسئلة، انتو ناس فل الفل"
لما يقولك عندك اسئلة اسأل وماتتكسفش، حسسهم انك مهتم جدا بالشغل وعايز تعرف تفاصيل اكتر ولازم تكون محضر اسئلة قبل الانترفيو

المصدر وكالات

أخبار ذات صلة